Tutkimuslaitos 51

Miljööstä yleisesti

Vaihtoehtoinen vuosi 2036.

Ylitutkija Marcel Vilézin johdolla tutkimuslaitos 51 jossain päin entistä Amerikan mannerta on kukoistanut pitkään, sillä sen joukot erikoistuivat jo sodan alussa kyborgikirurgiaan, vaikka viimeiset parikymmentä vuotta suurin osa resursseista on ohjattu uuteen projektiin: DNA-manipuloitujen koeputkilasten kasvatukseen.

Jo pitkään riehunut ja usean mantereen riekaleiksi repinyt kolmas maailmansota on pakottanut ihmiset kääntymään epäeettisiin tapoihin saada voitto sodasta omalle puolelleen, minkä vuoksi armeija on hyvin avokätisesti tukenut ylitutkija Vilézin kokeita. Hän siis keräsi itselleen tiimin tutkijoita, kouluttajia, psykologeja sekä hankki tutkimuslaitos 49:ltä androideja Lastenhuoneeseen turvaksi.

Alkuun useat vuodet menivät yritysten ja erehdyksen parissa. Täysin onnistuneet ja käyttökelpoiset yksilöt luotiin noin 14 vuotta sitten, minkä jälkeen tutkimusyksikkö on saavuttanut useita läpimurtoja ja luonut rutiinin. Tutkimusyksikön, ja erityisesti ylitutkija Vilézin, harmiksi tutkimuslaitoksen tilat ovat liian pienet massatuotantoon, minkä vuoksi koe-erät ovat olleet varsin pieniä. Minkä lisäksi eloonjäämisprosentti on ollut sitäkin pienempi, vaikka parempaan päin on koko ajan menty.


Ensimmäiset kaksi elinvuottaan uudet supersotilaat viettävät opetellen motorisia taitoja, puhetta, lukemista ja muita pakollisia taitoja, jotka kaikilla ihmiskuntaa edustavilla tulee olla. Sillä vaikka jokaisella yksilöllä on aikuisen keho syntyessään, vaatii näiden mieli opetusta, niinkin kuin tutkimuslaitoksella on ollut tarpeeksi resursseja satsata hypnoosiopetukseen, minkä vuoksi kaksi vuotta on tarpeeksi pitkä aika, ainakin suurimman osan kanssa, siihen että nämä kykenevät toimimaan tarpeeksi itsenäisesti. Kuri, rutiini ja tottelevaisuus on hyveitä, joita yksilöiltä vaaditaan, yleensä rangaistuksen uhalla.

Kahden vuoden jälkeen henkiin jääneet yksilöt on tavattu siirtää Lastenhuoneeseen, jossa nämä viiden turvallisuudesta huolehtivan androidin, Lasten kesken Isosiskot, valvovien silmien alla ovat eläneet. Samaan aikaan moni on myös saanut hyödyllisyysluokituksen ja käskyn joko töihin, koulutukseen tai joissain tapauksissa molempiin. Lastenhuoneessa on jonkin verran virikkeitä, mutta pääasiassa yksilöt on jätetty heitteille, selviytymään keskenään niillä anteliailla resursseilla, mitä armeija on tutkimuslaitokselle tähän tarkoitukseen lahjoittanut.


Joka toinen vuosi Lastenhuoneen asukit ovat viettäneet syntymäpäivää, sillä nyt viidesti uusi joukko on saapunut tänä samaisena päivänä sisarusparven jatkoksi. Juhlien käsite ei ole asia, jota Lastenhuoneen asukit ymmärtävät, mutta sinä päivänä on aikaisemmin sanattoman sopimuksen mukaan kaikki riidanaiheet haudattu ja toimittu kuin yhteisen perheen jäsenet. Ainakin tähän asti.

Alla aihekohtaisesti tietoa Lastenhuoneen elämästä

Vaatetus

  • Kaikki Lastenhuoneen vaatteet tulevat jakoon käytettyinä ja osittain jo parsittuina, tokikin puhtaina. Yleensä yhteispesu viimeistään värjää kaiken tummanharmaaksi ja mustaksi, mutta satunnaisia väripilkkuja on nähtävissä.

    • Materiaalit on yleensä satunnaisia juurikin sen vuoksi, että vaatteet on saatu lahjoituksina.

    • Jokaisella lapsella on kaksi vaatekertaa, ja kerran viikossa on yhteinen pyykkipäivä. Jos vaatteet ovat liian likaiset ennen sitä, ei asialle tehdä mitään.

      • Taistelukoulutuksessa olevilla Lapsilla on yksi ylimääräinen vaatekerta ja mahdollisuus pesettää vaatteensa harjoitusten jälkeen, mikäli eivät tätä etuoikeutta ole menettänyt.

      • Vapaaehtoisesti taisteluareenalla käyville tätä etuoikeutta ei ole annettu.

  • Lastenhuoneessa ei kenkiä pidetä, ne saa käyttöönsä vain Taisteluareenalle taistelukoulutukseen valitut, mikäli ei kyseistä etuoikeutta ole menettänyt.

  • Erityisasusteita on harvoille suotu, mutta esimerkiksi kaasunhengittäjien (Numerot 1, 16, 22) on mahdollisuus saada käyttöönsä kaasumaskit, ja energiantuottajille (Numerot 2, 20, 23) on tarjottu mahdollisuus hansikkaisiin.


Huomio proppauksesta:

Lasten erityispiirteitä saa tuoda oman jaksamisen ja haluamisen mukaan esille. Kaikilla ei sellaisia ole, ja kaikkien Lasten piirteet voi tuoda halutessaan ennemmin käytöksen ja peliohjeiden kuin proppauksen kautta esille.

Puhelimet on tässä pelissä off game, eikä puhelimia pelin puolesta tarvitse mukana pitää. Pelinjohto ei tule antamaan peliohjeita pelaajille puhelimen kautta.


Ruokailu

  • Lastenhuoneessa on kaksi aikataulutettua ruokailua. Lopun aikaa on mahdollisuus napostella, vaikka se ei suositeltavaa olekaan. Nämä ruokailut sijoittuu yleensä noin kolmisen tuntia heräämisen jälkeen ja kolme tuntia ennen valojen sammuttamista.

    • Ruoka on hyvin laitostyypillistä mautonta ruokaa, joka on pakattu täyteen hyödyllisiä vitamiineja ynnä muita (pelinjohtaja ei ole ravitsemusasiantuntija) aineksia, jotta se pelkästään riittää terveelliseksi ruokavalioksi Lapsille.

  • Kukaan ei pakota ketään syömään, mutta syöminen on silti etuoikeus jonka voi menettää.


Huomio ruoasta:

Pelissä on pelinjohdon puolelta tarjolla itse ruoan lisäksi juomista ja pientä naposteltavaa.

Allergiat ja muut ruokailuun liittyvät tiedot ilmoittautumisen yhteydessä.

Nukkuminen

  • Lapset nukkuvat Lastenhuoneen lattialla.

  • Joka ilta aina samaan kellonaikaan Lapsille jaetaan patjarullat, joiden sisään on kääritty myös ohut peitto. Tyynyt ovat luksus, jonka Lapset menettivät siinä kohtaa kun tarpeeksi moni niistä oli enemmän tai vähemmän vahingossa tuhoutunut.

    • Tilaa ei ole paljoa, mutta kaikki mahtuvat silti nukkumaan samaan tilaan.

  • Aamulla patjarullat palautetaan aina samaan aikaan takaisin paikoilleen. Mikäli tämän jättää tekemättä, on mahdollista että menettää patjankäyttöoikeutensa.

Taisteluareena

  • Lastenhuoneesta erillinen tila, jonne pääsee vain saattajan kanssa.

  • Osa Lapsista (Numerot 2, 5, 16, 20, 21 ja 22) on valittu aktiiviseen taistelukoulutukseen, mikä tarkoittaa sitä, että heillä on velvollisuus käydä areenalla joka päivä vaikka sitten pää kainalossa.

    • Muille taisteluareenalla käyminen on vapaaehtoista, ja heillä on sinne vapaa pääsy aina kun se on vapaana ja heille löytyy saattaja.

  • Taisteluareenan vastustajat ovat kyborgeja. Näiden ainut tavoite on tappaa vastustajansa, minkä vuoksi koulutus on "taistele tai kuole" - mentaliteetilla toteutettua toimintaa. Vastustajista on huomattavissa se, että nämä eivät koskaan ole halukkaita keskustelemaan, vaikkakin ovat saattaneet satunnaisia sanoja suustaan päästään, ja että heitä ajaa epätoivoinen vimma.

    • Koulutussessio päättyy aina vasta siihen, kun vastustaja(t) on negatoitu, eli tapettu tai muuten neutraloitu. Tämä pätee niin kyborgeihin kuin Lapsiin.

    • Riippuen päivästä, koulutukseen tulevasta Lapsesta tai sattumasta, vastustajien määrä voi vaihdella yhdestä useampaan.


Huomio Taisteluareenasta:

Areena ei tule sisältymään peliin, mutta koska se mainitaan useiden hahmojen lomakkeissa, oli tarpeellista selittää se auki.

Rangaistukset

  • Huonosta käytöksestä, kuten niskoittelusta, velvollisuuksien välttelystä ja tutkijoiden uhkaamisesta on aina mahdollisuus tulla rangaistuksi. Sen asettavat joko androidit ohjelmointinsa mukaan tai tutkijat androidien paikalle kutsumana.

    • Esimerkkirangaistuksia on muun muuassa joidenkin etuoikeuksien menettäminen joksikin aikaa(ruoka, patja, kengät areenalla, puhtaat vaatteet, mahdollisuus vammojen hoitoon, Lastenhuoneen lämmityksen katkaisu), lisätty työ-/harjoitusmäärä niille joille se kuuluu, ja eristäminen sisaruksista.

Tutkimukset

  • Kaikki Lapset ovat jossain kohtaa elämäänsä osallistuneet vähintään perustutkimukseen ennen siirtymistään Lastenhuoneeseen, missä heidän kykynsä joko on löydetty tai sitten kyseinen yksilö on todettu kyvyttömäksi. 
  • Osan Lapsista kyky on kuitenkin vaatinut lisätutkimuksia (pääasiassa Numerot 3, 5, 14, ja 21), minkä vuoksi heidät haetaan aktiivisesti tutkijoiden toimesta pois sisarustensa luota. 
  • Monesti nämä poissaolot ovat (erityisesti Numeroiden 3 ja 5 kohdalla) ovat voineet olla pitkäaikaisiakin, mutta ainakin tähän asti kaikki ovat palanneet Lastenhuoneeseen enemmän tai vähemmän kunnossa.

Työnteko

  • Osa Lapsista (Numerot 1, 2, 6, 12, 15, 16, 20, 22 ja 23) on todettu erityisen hyödyllisiksi Tutkimuslaitokselle, minkä vuoksi jokaisen erityisosaaminen on otettu käyttöön.

  • Lastenhuoneessa on alue, jossa nämä nimetyt yksilöt voivat suorittaa päivän työpanoksensa, mikäli kykyä ei voi passiivisesti hyödyntää Lastenhuoneen eduksi.

    • Osalta (yleensä Numerot 1, 2, 20, ja 23) työpanosta on voitu vaatia useamman kerran päivässä.

      • Poikkeuksena tähän koko toimintaan on Numero 6, joka viedään toiseen tilaan suorittamaan työpanoksensa, sillä on liian vaarallista antaa Lasten käyttöön tämän työskentelyyn sopivia välineitä.

  • Lapset ovat itse vastuussa elintilojensa mukavuudesta tekemänsä työnpanoksen määrällä, eli onko esimerkiksi valot tai lämmitys tai puhdasta ilmaa. Mitä enemmän Lapset panostavat työntekoon, sitä enemmän mukavuuksia heille voidaan antaa.

Sarja vs sisarukset

  • Lapset käyttävät toisistaan kahdenlaisia nimityksiä:

    • Sarja viittaa niihin, jotka ovat samanikäisiä eli on luotu samaan aikaan.

      • Sarjoja on kuusi kappaletta. Sarjat on numeroitu 1-6.

    • Sisarukset on kattavampi viittaus, joilla viitataan kehen tahansa Lastenhuoneen asukkaaseen, myös sarjan jäseniin.

Virikkeet

  • Lastenhuoneen sisäiset aktiviteetit ovat hyvin vähäiset, sillä Tutkimuslaitos ei halua tuhlata arvokkaita resursseja asioihin, joista ei ole Lasten tarkoituksen kannalta hyötyä.

    • Lastenhuoneesta löytyy ainakin 3-5 kirjaa, joiden avulla Lapset voivat opetella lukemaan, kuten myös paperia ja kyniä kirjoittamisen opetteluun.

      • Lastenhuone sai myös lahjoituksena tavaraa, jonka avulla Lasten on mahdollista tehdä, kuten androidit kertoivat, taidetta. (Askarteluvälineitä ja piirrustuskirjoja)

    • Tutkimusten mukaan pehmeät esineet ovat hyödyllisiä toipumisen kannalta, joten Lastenhuoneeseen hankittiin pehmoleluja, jotka Lapset jakavat keskenään.

Sirutatuoinnit

  • Jokaiselle Lapselle on sirutatuoitu (Sirutatuointi: jokaisella neulanpistolla ihon alle asetettu pieni mikrosiru) näiden yksikkönumero jonnekin päin kehoa, minkä avulla niin androidit ensisijaisesti kuin tutkijat voivat skannata monet Lasten elintoiminnoista ja kirjatusta historiasta, jos näiden turvaluokitus riittää. Tietojen mukaan vain ylitutkija Vilez näkee Lasten tiedot muutenkin, muiden tutkijoiden tulee skannata kunkin Lapsen sirutatuointi voidakseen lukea ne tiedot tästä, minkä heidän turvaluokituksensa sallii. (Tämän saa siis propata näkyvälle paikalle, tarvittaessa pelinjohto tarjoaa esimerkkikuvaa)

  • Kaikilla Lapsilla on myös lätkä, minkä avulla alemman turvaluokituksen väki voi tunnistaa nämä yksikkönumeron kautta ja lukea perustiedot laitteellaan. (Tämä on pelinjohdolta tuleva proppi, jotka jaetaan pelin alussa)

Ensiapumahdollisuudet

  • Ennen kuin sarja 6 saapui Lastenhuoneeseen, oli Lapsilla käytössään kattava ensiapukaappi, mutta koska Numero 23 pystyy vähintään ajan kanssa korjaamaan kaikki vammat, on se poistettu.

    • Ensiapuvälineitä ei siis ole aktiivisesti saatavilla.

  • Mikäli vammat on liian vakavat, voidaan Lapset viedä tutkimuslaitoksen ensihoitoyksikköön, tai pahimmassa tapauksessa ruumishuoneelle.

Androidit

  • Lastenhuoneen asukkaiden turvaksi on asemoitu viisi androidia, jotka aina kerran kahdessa vuodessa päivitetään vastaamaan kasvavan Lapsikatraan tarpeita. Kaikki viisi ovat täysin identtisiä perusmalliltaan, mutta joillekin on tehty erityistilanteisiin sopivia muutoksia, minkä lisäksi enemmän käytössä olevissa on nähtävissä kulumajälkiä kun Lapset ovat päättäneet ottaa näiden kanssa yhteen.

    • Androidien koodit on L2Yα, L2Yβ, L2Yγ , L2Yδ ja L2YΩ

    • Lapset kutsuvat näitä androideja Isosiskoiksi.

    • Ne on ohjelmoitu Lastenhuoneen päivän aikataulun ja mahdollisten muiden tehtävien kautta toimimaan niin järjestyksenvalvojina, saattajina kuin rangaistuksen jakajina.

    • Yleensä androideja on paikalla vain yksi, joka kutsuu toisen mikäli joku Lapsista tarvitsee saattajan esimerkiksi taisteluareenalle.

    • Androidien perusvarustukseen kuuluu sähköä hyväkseen käyttävä lamautin, ja lisäksi lääkepiikit (joista jälkimmäistä käytetään yleensä vain numeroon 20 ja ne sisältävät vahvoja rauhoittavia). Nämä ja niiden skannerit sirutatuointien tai tunnistelätkien lukemiseen on asennettu niiden kämmeniin.

  • Valitettavasti yksi yksiköistä tuhoutui muutama päivä ennen pelin tapahtumia, ja toinen meni osittain epäkuntoon. Tämän vuoksi nämä kaksi korvattiin huomattavan vahvoin päivityksin parannelluin androidein, joilla on näiden kahden poistetun tunnuskoodi, mutta vahvemmat varusteet, aseet ja niistä käytetään nimeä Isoveli. 


Huomio androideista:

Androideita ei ole mahdollista tai tarpeen voittaa tässä pelissä. Älkää myöskään yrittäkö viedä Isoveljen/-ien asetta, mikäli tästä ei ole nimenomaisesti androidin pelaajan kanssa sovittu. Androidin/-ien pelaajalta/-ilta voi tulla pyytämään peliä, mikäli sellaista haluaa. 

Pelinjohto tulee pelaamaan Isoveljeä, muiden androidien määrä riippuu halukkaista. 


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita