Säännöt ja mekaniikat

Säännöt

Noudatamme pelissä Suomen lakia ja tervettä järkeä.
Pelinjohto ei ole vastuussa pelin aikana tapahtuneista vaurioista, joita ei itse toiminnallaan vaikuta, eikä ketään pelaajista ole vakuutettu pelin puolesta. Jokainen pelaaja on itse vastuussa, mikäli pelin aikana rikkoo pelipaikan tai toisen pelaajan omaisuutta, ja on velvollinen korvaamaan tämän vaurion.

Mekaniikat

Pelin aloitus ja lopetus

Peli alkaa pelinjohdon Peli alkaa -huudolla ja vastaavasti päättyy pelinjohdon huudolla Peli loppuu. Kun peli huudetaan päättyneeksi, peli myös loppuu oli tilanne kesken tai ei. Pelissä on pelinjohdon ohjeistama liukuva lopetus, minkä pelinjohto ilmoittaa puoli tuntia pelin aikataulutettua loppumista ennen, jolloin kuka tahansa pelaaja voi päättää pelinsä ennen, mutta kun peli lopetetaan, se myös loppuu.


In game, off game

In game tarkoittaa kaikkea pelin sisältöä, mikä tapahtuu pelin maailmassa. Kaikki toiminta, mitä hahmo tekee tai sanoo on in game. 

Off game tarkoittaa pelin maailman ulkopuolista toimintaa, eli kaikkea mitä pelaaja tekee tai sanoo. Off game voi esimerkiksi kysyä asioita muilta pelaajilta tai pelinjohdolta, ottaa taukoa tai vaikka syödä. Off game ilmaistaan joko puheen lomassa sanoin "off game" tai nostamalla käsi nyrkissä pään yläpuolelle.


Tilanteesta poistuminen

Mistä tahansa tilanteesta voi pelin aikana poistua sekä in game että off game, mutta mikäli haluaa ettei lähtöön kiinnitetä huomiota, on hyvä käyttää off game -merkkiä, jotta muut pelaajat tietävät olla huomioimatta hahmoasi, ettet tule vedetyksi tilanteeseen mistä haluat olla pois. Pelissä on käytössä myös look down, eli käsi otsalla peittämässä silmiä, minkä avulla voit kulkea pelissä in game mutta sinua ei vedetä tilanteisiin. 


Tauon pitäminen

Taukojen pitäminen pelin aikana on sallittua ja suotavaakin, ja niitä varten tullaan merkkaamaan erillinen off game -tila, jonka pelinjohto esittelee pelin alkubriiffin aikaan. 


Peliohjeet

Pelissä voi olla kahdenlaisia peliohjeita: suullisia ja kirjallisia. Suullisia peliohjeita (esim. "peliohje, mun kädelle ilmestyy liekkejä") voi antaa sekä pelinjohto että pelaaja, mutta kirjalliset peliohjeet tulee vain pelinjohdolta. Nämä kirjalliset peliohjeet jaetaan ennen peliä ja tunnistaa off game/peliohje -tekstistä. Ethän lue kirjallisia peliohjeita, ellei siihen ole annettu erillistä lupaa.


Konflikti

Kaikki fyysinen väkivalta pelissä tapahtuu hidastetuin liikkein ja eskaloidusti. Oikeaa väkivaltaa EI SAA KÄYTTÄÄ, vaan kaikki fyysinen kontakti pitää tehdä hidastetusti ja niin että vastustaja pystyy/ehtii reagoimaan liikkeisiin. Hahmoilla ei ole ulkoisia aseita, joten sellaisia ei peliin saa tuoda.


Tajuttomuus ja hahmon kuolema

Mikäli hahmo menee tajuttomaksi, voi tämä ilmaista sen asettumalla makaamaan selälleen/vatsalleen ja laittamalla kämmenensä avoimena päänsä viereen. 

Kuollutta hahmoa voi mallintaa makaamalla kädet ristissä rinnalla.


Intiimit tilanteet

Nämä ovat pelissä ehdottoman kielettyjä pelata millään muotoa. 


Turvamekaniikat:

Turvasana

Pelin turvasana on turvasana. Turvasana katkaisee käynnissä olevan tilanteen välittömästi, minkä jälkeen asia käydään läpi, varmistetaan että kaikilla osapuolilla on mahdollisuus jatkaa, ja tarvittaessa haetaan pelinjohto ja/tai turvahenkilö paikalle selvittämään tilannetta.

Larpin pysäytys

Kun huudetaan Peli seis, jokainen pysähtyy paikoilleen, lopettaa sen mitä on tekemässä ja toistaa huudon mahdollisimman kuuluvalla äänellä. Tätä huutoa käytetään estämään oikeat vaaratilanteet, minkä vuoksi on tärkeää että jokainen pysähtyy, koska on mahdollista että on itse se joka on vaarassa. Pelinjohto pitää hakea paikalle. Jos kyseessä on vakava vaaratilanne, tulee soittaa hätänumeroon ensin ja vasta sitten etsiä pelinjohto. Peli jatkuu vasta kun pelinjohto huutaa Peli jatkuu

Peukutus ja liikennevalot

Tilanteen eskaloimiseen voi vaikuttaa peukuttamalla, eli näyttämällä peukkua ylös tai alas. Jos näyttää peukkua ylös, saa vastapelaaja eskaloida tilannetta enemmän (halutessaan ja/tai pystyessään). Jos näyttää peukkua alas, pitää vastapelaajan de-eskaloida tilannetta. 

Liikennevaloja on kolme: vihreä, keltainen ja punainen. Nämä ovat myös apuna tilanteiden eskaloimisessa tai de-eskaloimisessa. Liikennevaloa voi kysyä vastapelaajalta off game, tai sen voi/saa sanoa ilman kysymistäkin. Vihreä tarkoittaa "kyllä kiitos, lisää tätä" eli antaa luvan eskaloida tilannetta pidemmälle. Keltainen tarkoittaa "tässä on hyvä, ei mennä pidemmälle" eli pitää tilanteen sillä tasolla millä se sillä hetkellä on. Punainen tarkoittaa "nyt ollaan jo liian pitkällä, vähemmän kiitos" eli toivoo tilanteen de-eskalointia ilman että tilanne pysähtyy. Vain turvasanan käyttö pysäyttää tilanteen kokonaan. 


Omat rajat on tärkeä muistaa ja ne voivat muuttua myös kesken pelin, mikä on täysin hyväksyttävää. Tärkeintä on huolehtia omasta turvallisuudesta. 

Hahmoihin liittyvät erikoismekaniikat

Yleisesti Lasten kykyjen käyttö ilmaistaan sanallisella peliohjeella, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Nämä selitettynä alla, ja käydään läpi myös alkubriiffissä.


Kaasun hengittäminen

Kaasua hengittävät Lapset ilmaisevat hengittävänsä kaasua viheltämällä, tapahtui se sitten luonnollisesti tai pillillä.


Näkymättömyys

Jos Lapsi voi muuttua näkymättömäksi, tämä ilmaisee sen muodostamalla sormillaan L-kirjaimen ja nostamalla sen off game -merkin tavoin päänsä yläpuolelle. 


Tunnevärit

Mikäli Lapsella on esillä pelinjohdon alkubriiffissä esittelemät huivit, tämä lähistöllä voi tuntea esillä olevan huivin värin mukaista tunnetta. Punainen=viha, sininen=suru, vihreä=inho, keltainen=ilo, violetti=pelko.


Pelissä on myös hahmoja, joiden erityismekaniikka voi vaikuttaa useisiin (jopa kaikkiin) hahmoihin. Spoilereiden välttämiseksi nämä erityismekaniikat käydään läpi alkubriiffissä. Nämä mekaniikat voivat vaikuttaa hahmokohtaisesti enemmän tai vähemmän peliin, mutta pelinjohto varmistaa alkubriiffin aikana että kaikki ymmärtävät, kuinka nämä mekaniikat toimii.
 

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita